aneb deváťáci čtou prvňákům

Takové veselé čtení si každou poslední středu v měsíci můžete poslechnout u prvňáčků. Nečte paní učitelka, ale žáci 9.A! Ti, kterým jde čtení lépe, předčítají, ostatní se stávají parťáky prvňáčků. Tvoří tým – jeden malý a jeden velký. Společně vymalovávají obrázky tematicky zaměřené ke čtenému textu, odpovídají na otázky vyplývající z pohádky, prostě si jen tak vzájemně pomáhají. A že je pomoc ku prospěchu malých i velkých, dokázali 29. září.

Maková panenka a motýl Emanuel byly náplní celé hodiny českého jazyka, která se v první i deváté třídě vyučovala společně a hlavně propojeně.

Malí si zkusili jinou formu výuky, učili se naslouchat, přemýšlet, soustředit se a taky trochu pracovat samostatně. Velcí zase zodpovědnosti, milému přístupu k dětem, trpělivosti a tolerance, aby poznali, že výměna rolí není vždy jednoduchá. Tento projekt bude nejmenší i největší školáky provázet celý školní rok, v závěru si potom  žáci vymění role a čtenáři se stanou ti, co zatím jenom poslouchají.

Je pěkné, když jeden pro druhého něco milého udělá, zvlášť pak, když učení není mučení. Proto jim držme palce, ať se dobře míněný projekt podaří a ať se malí učí od větších zábavně a přirozeně a naopak.

Lenka Vokurková

Čertovsky veselé čtení

Jestli si nejste jisti, co je to pohádka, zeptejte se našich prvňáčků. Ti vám odpoví bez jediného zaváhání a naprosto přesně. Náplní druhého vstupu celoročního projektu Veselé čtení totiž nebyla jen práce s textem, ale právě seznámení se s literárním útvarem zvaným pohádka a se spisovatelkou Boženou Němcovou. Pohádka k poslechu se tematicky hodila k začátku prosince – Čert a Káča od Boženy Němcové.

O čertovi „holky z devítky“ četly, prvňáčci poslouchali, známé pekelné bytosti popisovali, charakterizovali jejich dobré a špatné vlastnosti, vzpomínali na pohádky s nimi a nakonec si tento symbol času adventního vlastnoručně vyrobili.

Čertovský český jazyk byl nejen zpestřením pro malé i velké školáky, ale i důkazem toho, že hodiny češtiny se dají trávit i vesele, hravě a přitom výchovně.