Ve čtvrtek 21. března, v první jarní den, se uskutečnil již druhý projektový den zaměřený na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Co je čtenářská gramotnost? Porozumění psanému textu, jeho používání a přemýšlení o něm za účelem dosažení cílů a rozvoje vědomostí.

V loňském roce si žáci prohlubovali svou čtenářskou dovednost díky literárnímu žánru pohádka. Letos jsme se zaměřili na jednu z celosvětově nejznámějších knih, a to Malé prince. Kdo by neznal roztomilého, ale i trochu paličatého chlapce, který se objeví na poušti, a pilotovi, který zde ztroskotal a opravuje své letadlo, vypravuje svůj příběh? Příběh o setkání s různými zástupci okolních planetek, na kterých jsou ukázány lidské vlastnosti. Ale také o růži, o kytce, která se jednoho dne objevila na jeho malé planetce a on se o ni musel den co den starat. Kniha Malý princ se řadí mezi pohádky, ale nenese její klasické znaky. Celý příběh je protkán životními moudry i krásnými citáty o životě, lásce, přátelství,… Malý princ je tedy filozofickou pohádkou.

Úvodem se žáci seznámili s autorem tohoto dílka – Antoinem de Saint-Exupérym. Dva šikovní deváťáci si připravili prezentaci o jeho životě, o dětství, dospívání, vášni k letectví i o jeho spisovatelské dráze.  Poté se žáci rozdělili do skupinek, v nichž pracovali po zbylé čtyři hodiny. Nejprve v krátkém kvízu vybírali správné odpovědi na otázky týkající se života Saint-Exupéryho. V dalším bodě pracovali jen se svou fantazií a představivostí. Jaký je Malý princ? Co asi dělá? Zde si zkusili učební metodu Pětilístku. Dále pracovali s dvoustránkovým výtahem příběhu. Po společném přečtení žáci v textu vyhledávali charakteristické vlastnosti.  Jaký je Malý princ? Jak se chová v různých situacích? Nižší ročníky měli za úkol dle své fantazie namalovat jeho podobiznu. Další aktivita byla pro jednotlivé ročníky různá. Šesťáci skládali rozstříhaný příběh, sedmáci vyhledávali v pasáži o setkání Malého prince a lišky odpovědi na otázky, osmáci pracovali s klíčovými slovy a deváťáci zpracovávali úvahu na vybrané citáty z knihy. Posledním úkolem bylo zpracování komiksu. Každá skupinka obdržela vykopírovaný příběh o setkání Malého prince s králem, domýšlivcem, pijanem, podnikatelem, lampářem a zeměpiscem. Tuto příhodu měli zestručnit, vybrat z ní podstatné věci a dokončit ji podle svého mínění. Skončí špatně? Nebo dobře? To už záleželo jen na nich samotných.

Podtrženo a sečteno – projektový den se moc povedl. Žáci skvěle pracovali a ani si neuvědomovali, že se spoustu nových věcí naučili.