Školní poradenské pracoviště
Telefonní kontakt na školské poradenské pracoviště: 737 901 515
Vedoucí pracovník
Školní speciální pedagog
Mgr. Kamila Jeřábková
tel. 546 451 583, 737 901 515
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
jerabkova.k@zsvm.cz
Výchovná poradkyně
Mgr. Lenka Vokurková
tel. 546 419 271
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
vokurkova.l@zsvm.cz
Školní metodik prevence
Mgr. Jitka Tesáčková
tel. 546 419 276
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
tesackova.j@zsvm.cz
Kariérní poradkyně
Mgr. Dana Špidlíková
tel: 546 418 274
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
spidlikova.d@zsvm.cz
Kariérní poradce
Mgr. Pavel Procházka
tel: 546 418 275
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
prochazka.p@zsvm.cz
Školní speciální pedagogové
Mgr. Petra Krysová
tel. 546 451 583
krysova.p@zsvm.cz
Zástupkyně ředitelky školy pro 1. st.
Mgr. Klára Vacková
tel. 546 419 273
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
vackova.k@zsvm.cz
Zástupkyně ředitelky školy pro 2. st.
Mgr. Jitka Štorková
tel. 546 419 273
konzultace denně 8:00-15:00 hod., vždy po telefonické dohodě
storkova.j@zsvm.cz
Cíle programu:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevence školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podpora vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžná a dlouhodobá péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodická podpora učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráce školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Standardní činnosti výchovného poradce
Poradenské činnosti:
Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
- základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
- poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
- zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
Metodické a informační činnosti
Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy
- v otázkách kariérového rozhodování žáků,
- s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
- s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
- v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Standardní činnosti metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
- koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Standardní činnosti speciálního pedagoga
- podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
- komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Diagnostika a depistáž
- spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách.
- diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
- depistáž a diagnostika nadaných dětí.
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
- screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení.
- péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně, zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení.
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení.
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
- prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení.
- kariérové poradenství u žáků.
- techniky a hygiena učení pro žáky.
- skupinová a komunitní práce s žáky.
- koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.
- podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení.
- podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání.
Metodická práce a vzdělávací činnost
- participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- metodická pomoc třídním učitelům.
- pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení.
- účast na pracovních poradách školy.
- koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména výchovného poradce, školního metodika prevence a třídních učitelů.
- koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
- metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
- besedy a osvěta zákonným zástupcům.
- prezentační a informační činnost.
- participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.
Práce s důvěrnými a citlivými daty:
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své činnosti, jsou chráněna v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Dokumentace je uschována v uzamčené skříni v pracovně školního psychologa a v případě potřeby poskytnuta k nahlédnutí dalším poradenským pracovníkům ta její část, nutná k výkonu jejich činnosti (např. rozhodnutí o integraci žáka potřebné k vytvoření individuálního vzdělávacího plánu.)
Zprávy dalších odborníků, např. PPP, jsou škole poskytovány na základě písemného souhlasu rodičů a je s nimi seznámen školní psycholog, výchovný poradce, třídní učitel a další vyučující dotyčného žáka. Tím je vytvořen předpoklad k zajištění optimálních podmínek výuky a doporučených opatření ve všech předmětech.
Koncepce školního poradenského pracoviště, činnost, konzultační hodiny, zacházení s citlivými údaji naleznete v podsekcích a také v sekcii Ke stažení > Školní poradenské pracoviště > Školní program pedagogicko-psychologického poradenství.
Navštivte také naši sekci Informace pro žáky a rodiče, kde naleznete také nabídku služeb školního pedagogického pracoviště.